Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar

Indholdsområde

 
 
Fysisk test niveau 2-5

  

Fysisk test

En uddannelse i Forsvaret stiller store krav til din fysiske form, og du vil derfor blive testet ved optagelsesprøven. Du skal bestå den fysiske test, for at gå videre i prøveforløbet. Vi anbefaler, at du træner inden du kommer. Der er bestemte krav som skal være opfyldt inden man begynder på uddannelsen. Du kan læse om kravene under hver enkelt uddannelse. Hvis du ikke består den fysiske test, vil dette indgå i den samlede vurdering. Hvis det samlet vurderes, at du passer på profilen, så vil du i de fleste tilfælde blive inviteret til en fornyet fysisk test. Hvis du heller ikke består denne test, så vil du ikke kunne tilbydes en uddannelsesplads.

Først skal du gennemføre en løbetest eller en BIP-test og derefter en styrketest, som gennemføres umiddelbart i forlængelse af løbetesten.


Løbetest
Du skal på 12 minutter løbe minimum 2400 - 2900 meter, afhængig af niveauet på den uddannelse du har søgt. BIP-testen anvendes ved særlig forhold som fx ekstremt vejr.


Styrketest
Styrketesten består af 4 øvelser: spilt squat med vægt, dips i stativ, kropshævninger og burpees, i rækkefølgen som vist herunder. Afhængig af hvilken uddannelse du har søgt, kan der være større krav til de styrkeøvelser du skal kunne leve op til.




ØVELSE 1 - SPLIT SQUAT MED VÆGT
3 sæt af 15 gentagelser med 5, 10, 15 eller 20 kg i henhold til tabel
 

 
Start/topposition: Stående med fatning om vægten (vægtstang eller sandsæk) på skuldrene og fødderne forskudt. Afstand mellem fødderne er valgfri.

Bundposition: Knælet ned til bagerste knæ berøre underlaget.

Én gentagelse: En gentagelse er fra topposition til bundposition og retur til topposition. Et sæt består i udførelse af det krævede antal gentagelser, først med det ene ben og så med det andet. Gentagelserne i det enkelte sæt gennemføres kontinuerligt. Skift med makker efter hvert sæt. Liggeunderlag kan anvendes under bagerste knæ, da knæet berører underlaget.



ØVELSE 2 - DIPS I STANG
1 sæt af 1, 3, 5 gentagelser eller 3 sæt af 5 gentagelser i henhold til tabel
 

 
Start/topposition: Frithængende med fuld lockout i albuerne.

Bundposition: Bagsiden af skuldrene under albuerne.

Én gentagelse: Strakte knæ under hele bevægelsen og fødderne under eller foran hænderne. En gentagelse er fra topposition til bundposition og retur til topposition. Hver gentagelse skal udføres som en kontinuerlig bevægelse. Det er ikke tilladt at holde pauser mellem gentagelserne andet end for at rette på greb eller genfinde balancen. Ekstra vægt tilføjes ved brug af udleveret vægtbælte.



ØVELSE 3 - KROPSHÆVNINGER
1 sæt af 1, 3, 5 gentagelser eller 3 sæt af 5 gentagelser i henhold til tabel
 

 

Start/bundposition: Frithængende med overhåndsgreb og fuld lockout i albuer.

Topposition: Hagen over stangen/bommen.

Én Gentagelse: Kroppen i ro med strakte knæ under hele bevægelsen og fødderne under eller foran hænderne. En gentagelse er fra bundposition til topposition og retur til bundposition. Hver gentagelse skal udføres som en kontinuerlig bevægelse. Det er ikke tilladt at holde pauser mellem gentagelserne andet end for at rette på greb eller genfinde balancen. Ekstra vægt tilføjes ved brug af det udleverede vægtbælte.



ØVELSE 4 - BURPEES
1 sæt af 20, 25, 30 eller 35 gentagelser i henhold til tabel

 

Startposition: Stående.

Bundposition: Liggende på maven med hænderne fri fra gulvet.

Topposition: Hop med knæ, hofte og skulder i en lige linje. Hændernes placering af valgfri.

Én gentagelse: En gentagelse er fra startposition til bundposition og retur til topposition. Hver gentagelse skal udføres som en kontinuerlig bevægelse. Det er ikke tilladt at holde pauser mellem gentagelserne andet end for at genfinde balancen.


Sidst opdateret 26-06-2018 - kl. 09:33

Interne links

Eksterne links