Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar
730

Indholdsområde

 
Historien bag Fighter Squadron 730 
 

Fighter Squadron 730 

Eskadrille 730 blev oprettet den 1. januar 1954 på Flyvestation Karup, efter et direktiv fra Forsvarsministeriet fra 1953. Eskadrillen udnyttede tiden effektivt, og i september 1954 var den blevet udstyret med de nyanskaffede F-84G Thunderjet og flyttede til Skrydstrup i Sønderjylland. Eskadrillen vænnede sig hurtigt til de nye omgivelser, og bortset fra en kort periode i Karup fra '59 til '61, har den været en velintegreret del af lokalsamfundet lige siden. Det berømte kaldenavn "BIRDSONG" er en direkte oversættelse af det lige så berømte lokale øl-mærke "Fuglsang" som brygges i Haderslev.

Begyndelsen med Thunderjet var en periode på både godt og ondt. Perioden lagde grunden til mange stolte traditioner, der stadig holdes i hævd - som eksempel den årlige "andefest". Men det var også en tid, hvor manglende erfaring i luften havde sin pris. Eskadrillen led relative store tab af fly og menneskeliv i årene indtil 1961. I sommeren 1961 blev eskadrillen udstyret med F-100 Super Sabre. Et fly, som skulle komme til at tjene Eskaldrille 730 i over 20 år.

Eskadrille 730 var den første eskadrille på Flyvestation Skrydstrup, der skulle flyve F-100, hvilket man nød at gøre opmærksom på overfor de andre eskadriller, som var udstyret med knapt så moderne fly. De første par år gik med at opbygge og forbedre eskadrillens operative evne. En evne, der blev udvidet af forskellige opdateringer af F-100 flyene i 1965-67. Disse opdateringer betød bl.a. tilføjelsen af et nyt doppler-baseret navigations-system og et nyt sigte-display. Eskadrillen begyndte at udmærke sig ved konkurrencer i præcisionsbombning, som f.eks. NATO øvelsen "Bull's Eye". Eskadrille 730 fik sine sidste F-100 i 1980, og blev den sidste enhed i det danske flyvevåben, som fløj i den type.

Siden 1981 har Eskadrille 730 fløjet F-16 i A- og B-modeller. Det nye fly betød også en ny rolle for eskadrillen, da F-16 var beregnet til at klare både luftforsvar og luft-til-jord angreb. Dette betød omfattende ændringer i stort set alt lige fra eskadrillens arbejdsmønster til dens slagsang. Atten måneder efter udskiftningen af fly-typen blev 730 erklæret oprationsklar til NATO.
Sidst opdateret 18-12-2015 - kl. 12:15

Våbenskjold

730's Våbenskjold