Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar

Hovedmenu

Menu

 
 
 

Suset fra Falkens vinge

Indholdsområde

 
 
 

Suset fra Falkens vinge 

Det er ikke slut endnu, men med 40 års aktiv tjeneste på bagen lakker det mod enden for Flyvevåbnets legendariske F-16 kampfly. Fredag flyver ni fly i diamantformation rundt over Danmark for at markere jubilæet.

17-01-2020 - kl. 08:49
Af Forsvarskommandoen

Filmstrimlen er ridset, farverne svagt falmede og lyden skrattende. Der er en udpræget duft af ’gamle dage’ over filmstumperne fra F-16’s rundtur i 1975 til de dengang potentielle aftagerlande i Europa.

Alligevel virker det nu mere end fire årtier gamle design stadig moderne.

F-16 i luften

”F-16 var allerede dengang et meget fremsynet design i og med, at det er en meget åben platform. Det var simpelthen designet til at blive udviklet løbende. Jeg tror ikke, der er ret meget indmad tilbage fra dengang, vi fik leveret den første til Danmark. Men udenpå er den jo stadigvæk en aerodynamisk genistreg. Og jeg tror de fleste vil give mig ret i, at det er et vanvittigt smukt fly,” mener chef for Flyverkommandoen, Anders ’ERA’ Rex.
 
Et unikt fly
Danmark modtog de første 58 af i alt 77 F-16 fly fra januar 1980 som erstatning for de gamle Super Sabre og Starfighters, og fra start stod det klart, at det her var en helt ny flytype. F-16 var i modsætning til datidens mekanisk styrede jagerfly et computer assisteret fly. Opfindelsen af det såkaldte fly-by-wire computersystem tillod at bygge et fly, der i sit grundlæggende design var flyveteknisk ustabilt med en motor, der efter datidens tankegang lå for tæt på flyets tyngdepunkt. Computeren kompenserede for ubalancen, og gjorde dermed også flyet ekstremt manøvredygtigt. I en grad, så grundkonceptet er blevet et fast element i alle fly, der siden er bygget.

F-16 formationsflyvning

Det virker indlysende i dag, men i 1975 var ideen om at overføre pilotens bevægelser med styrepinden til flyets flaps (de bevægelige dele på vingerne) gennem elektroniske sensorer fremfor det traditionelle mekaniske system, intet mindre end revolutionerende. Pludselig blev den mindste bevægelse med hånden omsat til et skarpt drej, der lod fjenden tilbage i en udsat position.

Anders ’ERA’ Rex husker sin egen første tur i F-16 således:
”Første gang var i juni 1996, før jeg skulle på skole i Texas. Jeg var bagsæde på SAK, og vi skulle til Rømø for at kaste nogle bomber og skyde med kanon. På et tidspunkt trækker SAK fem G for at komme væk fra rikochetterende kugler, og han spørger mig, hvordan det går. Jeg var lige i gang med et ’uheld’, men får stønnet ’godt nok’. Der har været mange andre gode oplevelser efter det”.
 
ERA i F-16

Vigtigheden af F-16
Siden Danmark skiftede til en mere aktivistisk udenrigspolitisk linje i starten af ’90-erne, har F-16 med jævne mellemrum været udsendt både i skarpe missioner og som en del af NATO’s Air Policing.

”Vores kampfly har kæmpe betydning for trygheden i Danmark. F-16 og det dygtige personel i Flyvevåbnet er afgørende for vores suverænitetshævdelse og har bidraget i forreste linje i Balkan, Irak, Libyen, Afghanistan og Syrien. Flyene har også været udsendt flere gange som en del af NATO’s Air Policing bidrag til både Island og Baltikum,” siger forsvarsminister Trine Bramsen og fortsætter:

”F-16 er godt vedligeholdt og er blevet opdateret af flere omgange. Derfor kan de løse opgaver i dag. Men de holder ikke længe endnu. Det er derfor vi har investeret i F-35. Der er for mig ingen tvivl om at kampfly er afgørende for trygheden i Danmark.”
 
Fortid møder fremtid
Fighting Falcon bliver afløst af den nye F-35 fra 2023, og på samme måde som F-16 var det første fjerde-generations jagerfly, er F-35 det første ægte femte-generationsfly. Et fly, der i sit grundlæggende design bryder så afgørende med gængs tænkemåde og teknologi, at det varsler en
ny æra.

F-16 møder F-35
F-16 møder F-35.

Antallet af indkøbte F-35 er mere end halveret fra de oprindelige 58 F-16, men alligevel er Flyverkommandoens chef ikke bekymret for Danmarks evne til at afskrække og nedkæmpe en modstander i fremtiden:

”Med F-35 har vi valgt en løsning, der til forveksling ligner den, vi havde med F-16. F-35 er også bygget ud fra, at der skal være potentiale for udvikling og videreudvikling”, slutter Anders ’ERA’ Rex.
 
FAKTA:
- F-16 var det første jagerfly, der benyttede sig af en side-monteret styrepind. Designet tillader, at piloten kan hvile sin arm, og dermed have bedre kontrol under manøvrer med stort G-tryk.

- Tech Sgt Joseph A. Kurdel fra 1st Tactical Fighter Wing på MacDill Air Force Base i Florida vandt i 1976 konkurrencen om at navngive flyet med sit forslag, Fighting Falcon.
Præmien var en gratis middag i basens messe. 

F-16 nostalgi