Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar

Hovedmenu

Menu

 
 
 

EH101 helikopteren har bestået sin ilddåb i maritime operationer

Indholdsområde

 
 
 

EH101 helikopteren har bestået sin ilddåb i maritime operationer 

Søværnet og Flyvevåbnet har evalueret EH101 helikopterens indsats i den franske hangarskibsgruppe i marts og april 2019. Konklusionen er, at den store helikopter er meget brugbar i maritime operationer.

19-06-2019 - kl. 14:15
Af Sune Wadskjær Nielsen, Forsvarskommandoen.

Skibschefen på fregatten Niels Juel kommandørkaptajn Michael G. Landmark har været meget tilfreds med at have en EH101 helikopteren om bord under operationerne med den franske hangarskibsgruppe.
”Vi har ikke bare en helikoptertype, men to helikoptertyper, der er anvendelige i maritime operationer”, siger skibschefen.

SAR
EH101 helikopteren kunne bl.a. foretage redningsaktioner, hvis hangarskibets fly styrtede i havet. Foto: Kristian Brøndum.

Normalt har fregatter og støtteskibe en MH-60R Seahawk om bord, men på denne mission var det i stedet en EH101.

LEN - fartøjschef på EH101 helikopteren på Niels Juel – har været med i arbejdet med at få EH101 gjort klar til at operere til søs.
”Igennem fem år har vi arbejdet på at få helikopteren til at operere fra Søværnets skibe. Det har været en proces, hvor vi har lavet mange test. Vi havde en ide om, at det godt kunne lade sig gøre. Men derfra til at være derude i 100 dage, det er ikke altid, at det bliver en succes, men det synes jeg faktisk, at det blev. Helikopteren har været operativ 95 procent af tiden og stort set leveret det, som skibene havde brug for”, siger LEN, der er major i eskadrille 722.

hangarskib
EH101 helikopteren lander på det franske hangarskib Charles de Gaulle.

EH101 helikopterens normale roller er enten troppetransport eller redningshelikopter.
”Udfordringen er selvfølgelig, at det er et helt andet miljø i forhold til at kommunikere og starte op. Man skal jo kunne lande helikopteren, mens skibet bevæger sig, og det er i sig selv en opgave, der er en lille smule svær”, forklarer LEN.

Stor løftekapacitet
EH101 helikopterens store operationsradius og løftekapacitet var en stor hjælp for den franske hangarskibsgruppe.
”Det er jo en kæmpestor helikopter, og det er den også at operere på et skib, men det er jo også det, som gør forskellen. Man kan løfte rigtigt mange mennesker rundt, og man kan gøre det over store distancer. Den kan flyve rigtigt lang tid, og den kan løfte utroligt meget gods. Vi har haft op til halvanden til to tons og det gør jo en kæmpe forskel, fordi skibene kan blive på havet, mens vi sørger for, at de får deres ting”, siger LEN.

Ud over transportopgaver har EH101 helikopteren også været klar til at kunne redde piloter op af vandet, hvis nogle af hangarskibenes fly skulle styrte ned, og den har medvirket til at observere i hangarskibsgruppens operationsområde. Helikopteren havde ikke haft våben om bord på missionen med den franske hangarskibsgruppe. 

Fregatten Niels Juel var indsat i hangarskibsgruppen fra 4. marts og frem til 27. april. Hele togtet varede fra 20. februar til 24. maj.

FAKTA om EH101 i den franske hangarskibsgruppe
Fra 20. februar til 23 maj havde EH101 helikopteren på Niels Juel 94 sorties fordelt på følgende antal flyvninger:

  • 27 overvågnings / overfladebillede
  • 40 passagerer
  • 16 gods
  • 4 SAR
  • 7 øvrig træning
I alt: 157 flyvetimer, 347 passagerer og  6580 kg gods.

EH101 i fransk hangarskibsgruppe