Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar

Hovedmenu

Menu

 
 
 

Arktiske lande øver søredning sammen

Indholdsområde

 
 
 

Arktiske lande øver søredning sammen 

Øget aktivitet i Arktis øger risikoen for søredning. På søredningsøvelsen Polaris i denne uge øvede otte arktiske lande redning på havet. Danmark har stået for planlægningen af øvelsen og deltog desuden med et Challenger eftersøgningsfly.

05-04-2019 - kl. 10:15

Polaris

Af Steffen Fog, Forsvarskommandoen.

Et krydstogtskib bryder i brand i Den Botniske Bugt ud for Finland og 30 passagerer meldes savnede – flere ligger i havet. Katastrofen er så stor, at Finland må bede nabolandene om hjælp til søredningen.

Det var scenariet, da Danmark sammen med syv andre arktiske lande i starten af april øvede søredning i Den Botniske Bugt ud for Turku i Finland med deltagelse af seks skibe, tre helikoptere og to fastvingefly.

Øget aktivitet i Arktis øger behovet for, at nabolandene kan træde til ved store katastrofer på havet i de ofte meget øde egne.

Systemoperatører betjener radar og varmesøgende kamera

”Der er ikke search and rescue enheder nok til, at vi i Grønland, eller som her finnerne, alene kan løfte en stor opgave, som at redde en masse mennesker fra et krydstogtskib, sådan som det er opgaven i dette øvelsesscenarie,” siger KAL, der er fartøjschef på det danske Challenger-eftersøgningsfly, som deltager i øvelsen.

”Vi så i slutningen af marts med det norske krydstogtskib Viking Sky, at det kan tage timer at evakuere, selv når skibet ligger få sømil fra land. Hvis sådan noget sker et mere øde sted, som Grønland, så er vi kraftigt udfordrede. Så jo flere vi er til at løfte i flok, jo bedre. Derfor giver det god mening, at vi øver os i at samarbejde de arktiske lande imellem og hjælpe hinanden ved store katastrofer på havet,” tilføjer KAL.

Arctic Coast Guard Forum
”Det giver rigtig god mening at vi øver os sammen de arktiske lande imellem. Aktiviteten og interessen for Arktis er stadig stigende, og det giver øget risiko for søredning. For eksempel er der gennem årene kommet flere og flere krydstogtskibe, der besøger Arktis, siger Michael Hjorth, der er chef for Arktisk Kommandos operationscenter, og som har været formand for den arbejdsgruppe, der har planlagt øvelsen og de scenarier og opgaver, som de forskellige landes redningstjenester skal samarbejde om at løse.

Det danske Challenger eftersøgningsfly

Øvelsen sker i regi af Arctic Coast Guard Forum, som netop er nedsat for at øge samarbejdet omkring søredning i de arktiske egne. Øvelsen er i høj grad en samarbejdsøvelse, som gør at besætningerne på de forskellige landes skibe og fly samt redningscentraler lærer om hinandens kapaciteter og kompetencer, kulturer og procedurer.

Challenger-fly deltog
Danmark deltog i øvelsen Polaris med et Challenger-eftersøgningsfly. Flyet er udstyret med forskelligt udstyr, som kan lokalisere nødstedte på havet. For eksempel har flyet en radar og et varmesøgende kamera. Flyet kan også nedkaste redningsflåder til nødstedte.

”Styrken ved Challenger-flyet er, at det er hurtigt, det vil sige, vi kan være hurtigt fremme på katastrofestedet og sende billeder hjem. Dertil har vi en radar, som kan lokalisere skibe og nødstedte i vandet,” siger KAL.